Vissza jövőbe - Ahol felfedezhetjük, miként lehet álomra építkezni

2019.04.01.
Vissza jövőbe

Portré1976-ban, Victor Vasarely képzőművész Aix-en-Provence-ban megnyitotta saját alapítványának épületét. A Vasarely Alapítvány a művész 44 hatalmas méretű alkotását állította ki, ahol a lehető legkülönfélébb anyagokból, üvegből, szőtt selyemből, galvanizált alumíniumból, kerámiából, zománcból készült művek mellett kartonra készült festményekben gyönyörködhetünk. 

 

Maga az épület és a benne látható művek is olyanok, mintha a jövőből teleportálták volna ide őket. 

 

„Már 2500-at írunk?” - ámuldozott egy látogató. 

(Képen: Victor Vasarely portréja 1975-ből © Reprodukálva: Anne Fourès / Archív dokumentum, Vasarely Alapítvány, Aix-en-Provence)

 

Architectonic Center kívülrőlEbben az időben volt Vasarely pályája csúcsán. Futurisztikus, absztrakt, optikai illúziókra építő Op Art művészetével vált világhírűvé.   

 

A siker tovább fűtötte vad álmait: pénzét egy olyan hely megépítésére költötte, amely „felveszi a harcot a vizuális ártalmakkal.”

 

Az alapítványi épület építészeti megoldásai híven tükrözik Vasarely futurisztikus munkáit: az épület összesen 16 darab összekapcsolódó, hatszögű, méhsejtekhez hasonló elemből áll, a külső falakat masszív, ezüst és fekete színű körök díszítik. Soha, senki nem látott még ehhez hasonlót!

(Képen: Az Aix-en-Provence-ban található építészeti központ kívülről: a Saint-Gobain által készített kirakathomlokzat, 1976 © Fotó: Jean-Paul Bonal / Saint-Gobain archívum © ADAGP, Párizs, 2019)

 

 

Architectonic Center belülről

 

A kivitelezés azonban merész vállalkozásnak ígérkezett. Vasarely monumentális elképzeléseinek megvalósítása bonyolult vállalkozás a jelenleg elérhető technológiákkal!

 

Victor Vasarely olyan csapattal dolgozott, amely szívesen kísérletezett az alumínium homlokzatokkal, a hatalmas, napfényes ablakokkal, sőt magukkal a művész munkáival is.

 

Természetesen a Saint-Gobain is részt vett a projektben. A cég szakértelmével járult hozzá a képzőművész víziójának megvalósításához.

 

A tetőablakokhoz a Saint-Gobain szállította a napvédőként alumíniumhálóval szerelt Securit háromrétegű ablaküveget. 

(Képen: Az építészeti központ belülről, Supertriver ablaköveggel, amelyet ugyancsak a Saint-Gobain szállított a kupolához, valamint a „Naissances”, az „Ujjain” és a „Centauri” műalkotásokhoz,1976 © Fotó: Jean-Paul Bonal / Saint-Gobain archívum © ADAGP, Párizs, 2019)

 

SzínrestaurálásNéhány üvegmunka szintén Saint-Gobain üvegből készült. A több, mint kilenc négyzetméteren elterülő összetett minták elkészítéséhez homokfúvót használtak és azokat festékkel emelték ki.

 

A megnyitó sikerrel zárult. A vendégkönyvbe egy elégedett látogató a következőt írta: „Ha az alapítvány rendház lenne, csatlakoznék a rendhez!”

 

(Képen: A színrestaurálást, Monika Neuner irányításával Emilie Faust készítette, a „Naissances” című kép felújítása során, amelyet a művész 1951-ben álmodott meg és 1975-ben készített el, és amely a Saint-Gobain által biztosított két darab, lakkozott fekete üvegelemből áll (méret: 347 x 306 mm; n° inv: 2011.0.17) © Archív dokumentum, Vasarely Alapítvány, Aix-en-Provence © ADAGP, Párizs 2019)

 

 

Poster40 évvel később pedig, a Saint-Gobain ismét nekigyürkőzött a létesítmény nagyszabású renoválásához. A Vasarely által készített három üvegelem egyes részeit a Saint-Gobain segítségével sikerült felújítani.

 

Aix-en-Provence túl messze van? Ne aggódjon, máshol is megismerkedhet Vasarely munkásságával!

 

Pompidou központban 2019. május 6-án retrospektív kiállítás nyílik, március 12-én pedig Pierre Vasarely-vel, a művész unokájával beszélgetnek a „Mardis des Miroirs” konferencia keretén belül.